In de maanden april, mei en juni 2016 wordt er met zoveel mogelijk studenten, medewerkers en netwerkpartners gewerkt aan het meerjarenbeleid voor de de faculteit Gezondheid, Voeding en Sport. We werken in een proces waarin in een
drietal rondes van steeds twee weken zoveel mogelijk studenten,
medewerkers, het MT en relevante derden worden uitgedaagd om in
hun dagelijkse werk in bliksemwerkplaatsen een kwartiertje stil te
staan bij de WINKthema’s en de meerjarenstrategie. Niet alleen door
erover na te denken en erover te spreken, maar juist ook door er
beelden over te maken, door ermee te spelen en door in het onderwerp
te bewegen. Vervolgens wordt al het materiaal dat dit oplevert door
vertegenwoordigers van studenten medewerkers, derden en het MT
verwerkt tot een meerjarenbeleid. De opbrengsten van al dit werk zijn steeds zichtbaar en tastbaar op een
centrale plek in de faculteit en op deze website, zie Bliksemwerkplaatsen, Werkplaatsen op het plein en Faculteitswerkplaats. Tweeweekse rondes van werkplaatsen Er wordt gewerkt in werkplaatsen. Een werkplaats is een woord dat
enerzijds refereert aan de technische werkplaats (waarin vanuit
vakmanschap/kennis van zaken dingen worden gemaakt of gerepareerd
in oplossende zin) en anderzijds aan het kunstenaarsatelier (waar al
experimenterend, verkennend en ontdekkend iets wordt gemaakt wat
nog niet eerder bestond). Beide manieren van werken, zowel die van de
vakman als die van de kunstenaar, worden in de werkplaatsen ingezet
om (de dagelijkse praktijk) van de WINK-thema’s te begrijpen, te
onderzoeken en aan te vatten. Elke twee weken durende ronde is als volgt gechoreografeerd: Week 1 Elke ronde begint met een week waarin in op drie dagen
intensief gewerkt wordt, steeds op één dag aan één van de drie WINthema’s
in relatie tot het thema Kwaliteit: • Dinsdag: Wereldburgerschap (WK) • Donderdag: Internationalisering (IK) • Vrijdag: Netwerkhogeschool (NK) Op de ochtend van zo’n dag gaan in het dagelijks werk - in de
colleges, tijdens vergaderingen, in kantines en op wandelgangen –
alle studenten, medewerkers en derden in een bliksemwerkplaats
‘even’ (kwartiertje) aan de slag met het thema van die dag. Dit
wordt gechoreografeerd door precies geformuleerde opdrachten en
uitdagingen. Bijvoorbeeld: ‘maak beelden van alles om je heen dat
wereldburgerschap in zich draagt’ of ‘teken het netwerk waarin jij
vandaag aan het werk bent’. Al het materiaal uit deze bliksemwerkplaatsen wordt naar de
werkplaats op het plein gebracht. Daar werkt een groep van
studenten, medewerkers en netwerkpartners ‘s middags in en met
het materiaal. Zichtbaar voor iedereen wordt daar met het materiaal
gerommeld, wordt er geordend en getoond wat er ontstaat (bv. op
grote borden). Het staat toevallige voorbijgangers vrij om even te
blijven staan, mee te kijken of mee te werken. Week 2 In deze tweede week brengt een afvaardiging van de leden
van de werkplaatsen op het plein hun opbrengsten samen in de
Faculteitswerkplaats waarin ook leden van het MT deelnemen. De
opbrengsten worden bekeken, er wordt naar dwarsverbanden gezocht
en het wordt verwerkt tot een meerjarenbeleidsplan. In de eerste ronde ligt de nadruk in de werkplaatsen op verkenning van
de thema’s.
In de tweede ronde verschuift de aandacht naar de huidige praktijk
rond de thema’s en het potentieel voor de nabije toekomst (2020)
In de derde ronde ligt de nadruk op prototyping op basis van al het
materiaal en synthese tot een meerjarenbeleid. Het ritme en de ruimte van de (strak geplande) werkplaatsen zorgt voor
een helder kader. De choreografie van wat er in deze werkplaatsen
gebeurt, is nog open. Wat precies wordt gedaan, gemaakt en bewogen,
welke vormen worden gebruikt, wordt steeds gechoreografeerd op basis
van wat in de vorige stap is ontstaan en voor de volgende nodig is. |